Op safari in Kenia met kinderen!

Kenia met kinderen, waarom?

Wij, Gert & Elise zijn in 2021 met onze zoontjes Lev en Vik toen bijna 3 en bijna 4 jaar naar Kenia geweest, ons plan was het maken van een Safari reis ergens in Afrika, na veel onderzoek en navraag kwamen we uit op Kenia!

Kenia is in verhouding met andere Safari-landen relatief kort vliegen, met 8 uurtjes vliegen ben je in Nairobi, het klimaat is in Kenia ook het hele jaar prima waardoor je er eigenlijk elk jaargetijde wel heen kan.

Wij hebben er bewust voor gekozen Kenia te bekijken vanuit 1 accommodatie, we hadden een prachtige villa geboekt aan de kust in Ukunda, Diani beach. En natuurlijk hebben we in deze 2 weken lang niet alles van Kenia gezien maar dit was de perfecte balans om deze reis te maken met 2 kleine kinderen.

Aan de kust van Kenia heb je niet echt de mogelijkheid om op safari te gaan dus we besloten om 1 lange excursie met overnachting te gaan maken in Tsavo East NP.

Tsavo east is niet direct het bekendste park van Kenia maar wel het grootste park! Je kunt er 4 van de 5 van de big 5 spotten, de neushoorn leeft niet in Kenia dus deze gaat helaas niet lukken, haha!

Onderweg naar Kenia met kinderen..

1 April (geen grap haha) 2023 vertrokken wij naar Kenia met onze kinderen, we vlogen om 21:00 ‘s avonds, ideaal wanneer je met kinderen reist die het niet erg vinden om op andere plekken behalve een bed te slapen. De jongens sliepen gelukkig redelijk wat uurtjes, wij daarentegen…… wat ik precies dacht toen we de vlucht boekten en het ons een goed idee leek om Vik (toen nog net 1) op schoot te nemen? Geen idee maar met zo’n lange vlucht raad ik dit echt af met een actieve dreumes die ook nog eens op zijn slaapmomentjes behoorlijk wat ruimte opeiste..

Eerder vlogen wij met Lev, toen 4 maand naar Bali, hij kreeg een wiegje in het vliegtuig en dit is wel echt ideaal! En een gratis vlucht voor hem natuurlijk!

Kenia met kleine kinderen

We kwamen ‘s nachts aan in Nairobi, en hier kwam het moment dat we besloten nooit meer te gaan vliegen met kleintjes, haha!! ( ik denk dat iedereen die reist met kinderen deze momenten herkent! )

We hadden een tussenlanding van 3 uur en in deze 3 uur moesten we uitchecken, al onze bagage ophalen en opnieuw inchecken.. dit op een vliegveld zonder liften en bagage karren.. en niet te vergeten met 2 vermoeide kinderen die echt dachten, papa en mama vergeet het.. normaal moeten wij op dit tijdstip slapen dus waarom zouden we dan nu ineens netjes met jullie mee gaan lopen?? (Tja…. Geef ze eens ongelijk)

Ons redmiddel was op dit moment echt de easywalker buggy die mee mag als handbagage in het vliegtuig, tip!!

Geen idee hoe we het hebben gefixt maar na 3 uur zaten we weer fris en fruitig met onze bagage op onze vlucht naar Mombasa!!

Yes, we dit it, nu kan de vakantie beginnen! Onderweg naar onze accommodatie waren we gelijk weer helemaal enthousiast, de mensen, de cultuur, de slechte wegen, de alles op z’n Afrikaans qua tijd.. heerlijk ik hou ervan!!

Rond 10:00 kwamen we aan in onze accommodatie, wauw! Wij boekten een villa bij Leopard beach resort en spa in Ukunda, een dikke aanrader, een gigantische villa met alles erop en eraan en een privé zwembad, en je krijgt de hele dag door gratis entertainment van apen, heel veel apen!! De perfecte accommodatie voor een reis met kinderen.

De villa’s bevinden zich op een groot resort, er is hier een All-Inclusive concept, ideaal als je het mij vraagt met kinderen.

Het personeel in het resort was echt super vriendelijk, ze waren altijd in voor een dansje of knuffel met Lev & Vik!

Kenia met kleine kinderen

Kenia met kinderen: wat te doen in Ukunda?

Ukunda, Diani beach heeft een prachtig wit strand met een rustige zee, voor mensen die van relaxen houden is dit ideaal! Wij hadden het al vrij snel gezien en wouden op avontuur en aangezien we de eerste 5 dagen niks gepland hadden staan zijn we op zoek gegaan naar een chauffeur, al snel hadden we voor ons hotel een Tuk-Tuk chauffeur gevonden die ons de komende dagen de hele omgeving wel wou laten zien.

Lenny, onze Tuk-Tuk chauffeur nam ons op dag 1 mee naar een apen opvang, Colobus Observation, deze opvang draait volledig op vrijwilligers en er worden apen uit heel Afrika opgevangen, super leuk om een kijkje te nemen! Onze kinderen waren helemaal onder de indruk van alle apen, helaas was dit net de enigste dag in onze reis dat het keihard regende, dus na een uurtje balanceren door de modder met ieder een kind op de arm vonden we het mooi geweest, haha!

Ondanks de regen hebben we een super leuke dag gehad, Lenny heeft ons de hele dag rondgereden, onze oudste zoon Lev mocht ook geregeld achter het stuur bij hem op schoot, toeterend en zwaaiend langs de politie, in Kenia kan dit allemaal, heerlijk!

De entree van Colobus observation waren €2,- pp.

Kenia met kleine kinderen

Lenny heeft ons buiten alle prachtige stranden en gezellige straatjes met souvenirs winkels na een paar dagen ook de andere kant van Kenia te laten zien, hij nam ons mee naar een arm en authentiek dorpje.

We zijn eerst naar de supermarkt gegaan om een paar zakken snoep te halen voor de kindjes in het dorp, eenmaal aangekomen in het dorp leek het wel alsof er een alarm was afgegaan, overal kwamen de kinderen weg, het ging als een lopend vuurtje dat er toeristen in het dorp waren MET snoep!!

Ik vond dit heel indrukwekkend om te zien, zat met tranen in mijn ogen in de Tuk-Tuk, een besef moment dat wij het in Nederland echt zo ontzettend goed hebben!! En zo geweldig om te zien dat deze mensen oprecht gelukkig zijn met eigenlijk helemaal niks, enkel elkaar, en op dat moment met het door ons gekregen snoep!!

Ik besloot op dit punt van de reis dat wij 3/4 van onze bagage hier achter gingen laten zodat Lenny dit aan de mensen in het dorp kon geven, zelfs onze zoon Lev vond het een prima idee om al zijn speelgoed voor de kindjes achter te laten! (Win-win situatie, ik kon natuurlijk op deze manier compleet los gaan en koffers vullen met souvenirs!

Kenia met kleine kinderen

Kenia met kinderen: op Safari in Tsavo East NP.

Halverwege onze reis met de kinderen in Kenia was het eindelijk zo ver, we gaan op Safari!! ‘s ochtends om 5 uur moesten we klaar staan bij de receptie van ons hotel, want we hadden een lange rit te gaan naar Tsavo East, het is namelijk zo’n 7 uur rijden. We hebben deze trip dan ook geboekt met een overnachting in een Lodge midden in het park, Ashnil Aruba lodge.

Rond de middag kwamen we aan in onze lodge, we hebben even wat gegeten en moesten ons toen klaar maken voor de eerste Safari, we hadden deze dag een safari van 15:00 tot 19:00, zonsondergang dus.. dit is de beste tijd samen met zonsopkomst om een Safari te plannen, de dieren zijn op deze tijden namelijk het meest actief!

We waren nog geen 5 minuten onderweg en we zagen de eerste olifanten al, wauw.. wat is dit gaaf om te doen met onze zoontjes, geluksmomentje!

Gert en ik zijn toen we nog geen kinderen hadden in 2014 in Zuid-Afrika geweest, dit viel ons qua Safari een beetje tegen, ondanks dat we de hele big 5 hadden gezien had ik niet het gevoel dat we ECHT in Afrika waren geweest, ik heb namelijk altijd plaatjes in mijn hoofd, een voorstelling van… deze plaatjes in mijn hoofd waren in Kenia echt, precies hoe ik me een Safari trip voorstelde en precies hoe je ze ziet in natuurfilms, eindeloze rode savannes met af en toe een Afrikaans kaal boompje, prachtig!

We hebben onze eerste Safari al super veel dieren gezien, olifanten, giraffen, nijlpaarden, antilopen, apen en als hoogtepunt een luipaard!

De jongens vonden de Safari ook super leuk, ze bleven verassend rustig en waren ook onder de indruk van al het nieuws wat ze zagen, 4 uurtjes was alleen net te lang voor hun en ze besloten dan ook beiden het laatste uurtje lekker te gaan slapen, ook prima!

Na onze Safari konden we aanschuiven bij het buffet en gingen we daarna naar onze lodge want de volgende ochtend gaan we wederom vroeg op pad, 5:00!

Ashnil Aruba lodge is een prima lodge alleen moet je geen luxe van een hotel aan de kust verwachten, zo sliepen wij met zijn vieren in drie aan elkaar geschoven bedden zonder airco, je kunt zelf wel invullen hoe heerlijk deze nacht was….. ik was dan ook blij wanneer het 5:00 was en we weer op Safari mochten!

Wederom een prachtige Safari, vandaag zagen we weer oneindig veel duren met als hoogtepunt 5 leeuwen, geweldig!

Om 9:00 was onze Safari voorbij en konden we bij de lodge nog ontbijten om vervolgens aan onze weg terug naar de kust te beginnen.

Is 2 dagen te kort voor deze trip?? Ik vond zelf absoluut van niet, het is een intensieve trip met weinig comfort dus met 2 kleine kinderen vonden wij het heerlijk om aan het einde van de dag, met een boek aan herinneringen rijker de deur van onze villa in Ukunda weer te openen, daar waar de airco op ons stond te wachten! En niet te vergeten, wij hebben gezien wat we wouden zien.. we misten alleen de buffel nog, wordt vervolgd.

Kosten van deze 2 daagse trip €1250,-

Kenia met kleine kinderen

Kenia met kinderen: terug aan de kust…

We hebben 2 dagen uitgerust bij onze villa/resort, het waren 2 intensieve dagen en de jongens waren ook toe aan rust. Uiteraard gingen we dagelijks nog wel even een stukje omgeving bekijken met Lenny, dit was echt perfect op het heetst van de dag, de Tuk-Tuk is dan lekker koel en de jongens gingen vaak even lekker slapen tijdens het rijden.

Maar toen besefte ik me dat we maar één keer in Kenia zijn en ik Gert waarschijnlijk de komende jaren niet weer zo ver krijg om een reis als deze te maken dus ging ik opzoek naar een Safari park hier in de buurt, en die zijn er zeker! We kozen voor Shimba Hills, een park waar dan wel geen luipaarden en leeuwen zitten maar wel veel andere wilde dieren!

Zo gezegd zo gedaan, de volgende ochtend werden we om 8:00 opgehaald bij ons resort, het was ongeveer een uurtje rijden, prima voor een halve dag Safari dus.

Shimba Hills is een park aan de kust van Kenia, veel groener en compleet begroeid met bomen en struiken ( een beetje het Zuid-Afrika Safari )

We hadden wederom een top Safari, en om het cirkeltje rond te maken konden we gelukkig hier de buffel nog afvinken!

Zeker een aanrader om deze excursie vanuit Ukunda te boeken, de kosten voor 4 personen inclusief voertuig en chauffeur waren €200,-

Kenia met kleine kinderen

Kenia met kinderen: en toen was het echt tijd voor relaxen..

We hadden nog 2 dagen over en besloten om nu echt even helemaal niks te doen, deze 2 dagen hebben we dan ook lekker aan het zwembad gelegen en zandkastelen op het strand gemaakt, haha!

Het inpakken voor de terug weg ging een stuk makkelijker dan de heenweg, bijna alles bleef achter in Kenia, dit hebben we uiteraard samen met een mooie tekening van Lev en Vik aan Lenny gegeven en afgesloten met een Tuk-Tuk ritje langs het strand!

Terug naar Nederland…

Voor de mensen die er tegen op zitten een lange vlucht te gaan maken met kleine kinderen, lees dit niet!!! Of juist wel…. Want er is een happy ending!

We vlogen om 5:00 ‘s nachts terug naar Amsterdam, dit betekende dat we om 1:00 richting het vliegveld in Mombasa moesten, de meest ongelukkige tijd als je het mij vraagt met kinderen.

Het leek mij een goed idee om Vik de eerste vlucht (50 minuten) wakker te houden, zodat hij de tussenlanding in Nairobi van 5 uur lekker kon slapen, missie geslaagd! Maar toen kwam de vlucht naar Nederland, we hadden een uitgeslapen / hyperactieve dreumes die geen minuut meer stil wou zitten, om maar te zwijgen over het moment wanneer de riemen vast moesten met turbulentie, bloed zweet en tranen maar na 8 uur zijn we veilig geland in Amsterdam!

Lev vond het overigens allemaal wel prima, die sliep een paar uurtjes en die had genoeg aan zijn tablet, ik denk dat hier de leeftijd een grote rol speelde, haha!

En dan nu de grote vraag, gaan we weer op verre reis met kinderen???

Gert had een trauma aan de verre vluchten met kinderen en besloot dan ook echt dat dit de laatste keer was, we gingen datzelfde jaar in Oktober naar vrienden in Portugal en dat moest met de auto gebeuren…..

Gelukkig na een paar weken besefte hij dat het eigenlijk helemaal niet zo erg was, en dat de kinderen zich eigenlijk super lief gedragen hebben.. dan wel iets te actief maar zeker niet vervelend!

Dus we vlogen in Oktober naar Portugal en dit was zooooo relax en perfect dat hij in Portugal uit het niet zei, Elise we kunnen wel naar Nieuw-Zeeland gaan volgend jaar……

Kenia met kleine kinderen

Onze ervaring met vliegen met kinderen..

Wees goed voorbereid, neem genoeg speelgoed, snackjes, reserve kleding, spelletjes, boekjes, stickers, tablet en noem maar op mee voor onderweg! Het is echt prima te doen… en hoe ouder ze worden hoe makkelijker het wordt!

Leef je droom!

De totale reis van 2 weken kostte ons voor 4 personen €6500,- (Let op de vlucht van Vik was gratis)

Auteur:

Wij zijn dus zoals vast al duidelijk een gezin van 4: Gert, Elise, Lev & Vik, wonend in Twente! We gaan volgend jaar op mini wereldreis met als hoofddoel Nieuw-Zeeland!

Vind je het leuk om onze plannen en avonturen te volgen? Je kunt ons vinden op Instagram onder de naam @reis.familie (klik hier)