Angela: inspirerende moeder en eigenaar samen met haar zus Cathy van het natuurlijke huidverzorgingsmerk: Food For Skin. Angela vertelt transparant over de start van haar bedrijf Food for Skin en de combinatie met het moederschap. Angela is getrouwd met een gedreven ondernemer (al ruim 20 jaar), moeder van een jongen van 18 die net is gaan studeren in Amsterdam en een dochter van 17 die dit jaar eindexamen doet.
Kun je iets vertellen over Food for Skin?
Food for Skin is eind 2020 opgericht. Na een mislukte persoonlijke zoektocht naar kwalitatieve, eerlijke en 100% natuurlijke huidverzorging namen we het heft in eigen handen om te bewijzen dat het wél kan: effectieve producten die de aarde zo min mogelijk belasten. We gebruiken de meest krachtige en voedende ingrediënten uit de natuur: groenten, planten en pitten.
De basislijn is in ruim twee jaar tijd ontwikkeld in samenwerking met een professioneel laboratorium in Nederland. Alle producten zijn geregistreerd en uitvoerig getest in een onafhankelijk laboratorium en testpanels (alleen mensen!).
De afgelopen decennia heeft de cosmetica-industrie ons geleerd dat we meer moeten doen voor onze huid en dat heeft actief bijgedragen aan wat we ‘beauty culture’ noemen: door middel van taal en visuele vormgeving mensen laten geloven dat alles strakker, beter en mooier moet.
Wij waren hier klaar mee en willen eerlijk communiceren, zonder valse beloftes; no-nonsense en alleen met echte mensen. Geen compromissen, niet op kwaliteit en niet op duurzaamheid. We weten uit ervaring dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet tussen alle claims, certificeringen en keurmerken. Daarom wilden wij effectieve producten maken, die niet alleen goed voor onze klanten zorgen, maar ook voor de planeet. Een sterke huid, zonder je zorgen te hoeven maken of het wel duurzaam, diervriendelijk, of vegan is.
Wie is de inspirerende moeder(s) die achter het bedrijf Food For Skin zit?
Angela (51) is na een studie bedrijfskunde ruim 25 jaar als marketingmanager aan de slag gegaan. De eerste 10 jaren in dienst van grote multinationals, zoals Heineken en daarna 10 jaar lang als Interim Marketing Manager bij bedrijven zoals G-Star, Nike, Albert Heijn en Tony’s Chocolonely.
In de tijd die ik overhou naast mijn fulltime banen, sport ik graag (momenteel 2x per week krachttraining), ben dol op stedentrips en het meeste hou ik van lekker uit eten gaan of een terrasje pakken.
Angela is een echte ‘slasher’ en probeert alles wat ze doet, zo goed mogelijk te doen. Dat gaat niet zonder slag of stoot, maar brengt haar wel waar ze wezen wil. Als moeder van twee jong volwassenen (17 en 18) altijd bezig met lijstjes te maken van wat er moet gebeuren, als echtgenoot van iemand die ook vol passie onderneemt, als vriendin voor meerdere vriendengroepen, als zus en dochter van een prachtig ondernemersgezin, en als co-founder van Food for Skin, het bedrijf dat ze met haar zus Cathy heeft opgericht in 2020.
Een klein introductie over je ondernemerschap / vorige baan:
Angela en Cathy, 2 zussen van 51 en 53. Geboren en getogen in Wognum. Cathy heeft 30 jaar lang haar eigen schoonheidssalon gehad en Angela is altijd marketingmanager geweest bij grote merken zoals Heineken, G-star en Nike en als laatste Tony’s Chocolonely. We zijn opgegroeid met een grote biologische moestuin in onze achtertuin en hebben in onze opvoeding het belang van biologisch eten en natuurlijke producten goed meegekregen.
Samen met mijn zus Cathy besloten we 5 jaar geleden dat het tijd was voor een eerlijk en oprecht 100% natuurlijk huidverzorgingsmerk dat geen compromissen sluit op werking op de huid of impact op de aarde.
In de eerste week van Corona hebben we onze baan opgezegd (ik werkte toen bij Tony’s Chocolonely) en zijn we (meer dan) fulltime aan de slag gegaan met Food for Skin. Angela is de eerste 10 jaar in loondienst geweest en de tweede ruim 10 jaar als ZZP’er gewerkt. Food for Skin is haar eerste eigen onderneming met een team.
Wat voor soort bedrijf is Food for Skin?
Food for Skin was eerst een VOF, maar sinds 2 jaar een BV. We hebben twee geweldige vrouwen op de loonlijst (Manon en Anne), een super leuke stagiaire Summer en werken op freelance basis vast met Sarah.
Wat is de maandelijkse omzet die jullie draaien?
Food for Skin wil impact maken en is een missie gedreven bedrijf. Wij hebben als doel om zoveel mogelijk mensen te bereiken met onze boodschap. Dat is belangrijker voor ons dan omzet. Uiteraard is omzet een key driver, want zonder omzet geen impact. Maar we sturen liever op het aantal mensen dat onze producten op vaste basis gebruikt, dat zijn er momenteel enkele duizenden.
Wat was de allereerste stap die jullie hebben gezet om jullie bedrijf te starten?
Angela is vrij impulsief en is niet bang om risico’s te nemen. Voorafgaand aan corona waren we al 2 jaar bezig met de productontwikkeling in de avonduren en in Januari 2020 hoorden we dat onze eerste 5 producten goed waren gekeurd. Toen moesten we de beslissing nemen… doen we het of doen we het niet? Gaan we dit echt doen?
Twee weken later kwam Corona en stond de wereld op zijn kop. Daardoor vond ik het juist heel makkelijk om te besluiten: alles is toch al risicovol en onduidelijk, dus let’s go! Ik heb mijn baan opgezegd en daarna schoten we direct in de actiestand om alles te gaan regelen voor lancering.
Geen boeken, geen mensen gesproken, geen coach, just do it ;-). Omdat ik dit soort werkzaamheden al vaker voor merken had gedaan, was het met name een kwestie van de juiste projectplannen maken en die gaan uitvoeren: verpakkingen ontwerpen, website maken, distributiestrategie, prijsstrategie etc. We zijn gelanceerd in de eerste lockdown, wat het niet makkelijk maakte, maar ons ook dwong om keuzes te maken voor het online kanaal. En dat heeft ons geen windeieren gelegd!
Wat is je inspiratie geweest om dit bedrijf op te zetten? Waarom deze branche?
Ik was bezig met duurzamere keuzes maken in mijn leven, vanwege mijn zorgen over de toekomst van onze planeet. Toen ik naar mijn verzorgingsproducten keek, schrok ik ervan hoeveel nare chemicaliën en microplastics er in sommige producten zaten. Ik vond het erg lastig om goede producten te vinden waar dat niet in zat, ik zag door de bomen het bos niet meer.
Toevallig was mijn zus Cathy, die schoonheidsspecialist is en een eigen salon had, bezig met leren ontwikkelen van eigen recepturen voor huidverzorging.” Ook zij vond het aanbod natuurlijke en duurzame verzorgingsproducten erg klein en besloten daar verandering in te brengen.
Welke stappen heb je genomen om een leverancier te vinden?
Cathy volgde op dat moment al een opleiding tot het mogen formuleren van eigen cosmetica recepturen en haar docent, Priscilla, bood aan met ons mee te denken en de leiding te nemen in het maken van onze eerste 5 producten, allen vegan, 100% natuurlijk, voor alle genders. We houden van persoonlijke en goede kliks, en dat was er met Priscilla!
Waren er doemscenario’s / angsten die je bijna tegenhielden om te starten?
Natuurlijk is het een grote stap om geld te investeren (in de productontwikkeling) in een industrie waar de competitie heftig is. Maar we waren er vanaf het begin van overtuigd dat wij echt een ander geluid konden laten horen, wat je niet hoort van de grote cosmeticamerken. Namelijk een merk dat zo transparant mogelijk is, de achterban meeneemt in ons ondernemersverhaal en niet bang is om dingen die niet zo goed gelukt zijn toe te geven.
De enige drempel die we echt over moesten, was om onze persoonlijkheid en gezicht letterlijk op de socials te zetten. Dat waren we beiden niet gewend. Dan moet je toch echt wel even een drempel over. Maar we wisten uit eigen ervaring hoe belangrijk veel mensen het vinden om te weten wie er achter een merk zit met welke drijfveren. En uiteraard: alles voor de business, dus hebben we die stap gezet.
De eerste paar posts met ons hoofd erop was spannend, want voelt toch wel wat kwetsbaar, maar de reacties waren en zijn nog altijd zo leuk als we onszelf laten zien, dat we daar inmiddels wel overheen zijn 😉
Hoe zit het met een startkapitaal?
Wij hebben er heel bewust voor gekozen om alleen onze eigen recepturen te gebruiken, wat duurder is dan ‘white label’ producten. Dat maakte het niet goedkoop. We hebben dit betaald uit ons pensioenpotje, best risicovol uiteraard. Maar we geloven er zodanig in, dat we dit toch niet moeilijk vonden om te doen. Het opzetten van een bedrijf in de maakindustrie kost je al gauw minimaal 100.000 euro als je het echt goed wilt doen, dus denk van tevoren goed na hoe je dit gaat financieren.
Hoe combineer je het runnen van je eigen bedrijf met het moederschap?
Ik heb in loondienst altijd fulltime gewerkt en nu in ons eigen bedrijf ook. Omdat ik dit al gewend was gaat het eigenlijk best wel soepel, maar nu de kinderen groot zijn is dat uiteraard een stuk makkelijker. Toen de kinderen nog klein waren had ik de regel: 100% op het werk, 100% thuis, dus als ik thuis was, dan kregen ze ook 100% mijn aandacht. Mijn man en ik hebben de zorg altijd goed kunnen verdelen. Het is eigenlijk best heel soepel gegaan, maar eerlijk is eerlijk: het is wel keihard werken om alles voor elkaar te krijgen. Dat is nu nog het geval, ook met pubers!
Waar zit de grootste uitdaging bij het ondernemen in combinatie met het moederschap? En hoe ga je daarmee om?
Tijd is het schaarse goed. Daarom ben ik altijd aan het plannen, iedere dag weer, ook in het weekend. En dat is wel eens vermoeiend hoor. Om alles te combineren heb ik eigenlijk ontspanning uit mijn to do lijst geschrapt en dat moet ik soms bezuren met bijvoorbeeld een pijnlijke rug (mijn zwakke plek).
Eerste kantoor (zeecontainer) verlaten
Hoe ga je om met fouten of situaties die niet uitpakken zoals je had gewild?
We hebben best wel wat fouten gemaakt en met name de fouten die geld kosten zijn erg zuur. Ik kan daar van nature nog wel een beetje in blijven ‘hangen’, maar heb het trucje om dan 30 minuten te nemen om even op te schrijven wat er nu eigenlijk gebeurd is, en hoe erg dit is en dan ook hoe er van te leren en weer doooooorrrrrr. Dit helpt me om met moeilijke dingen om te gaan.
Wat zijn de voordelen van het runnen van je eigen bedrijf? Zie je voordelen in een eigen bedrijf in combinatie met het moederschap?
Voor mij persoonlijk is het geen verschil qua moederschap of ik nu ondernemer was, ZZP’er of in loondienst. Als ik iets doe, doe ik het voluit. Uiteraard is het nu wel een groot voordeel dat ik baas ben over mijn eigen tijd en me niet schuldig voel als ik eerder weg moet omdat ik met een kind ergens heen moet. Maar gelukkig hadden mijn laatste werkgevers hier ook geen problemen mee, die flexibiliteit kreeg ik altijd wel omdat ik andersom ook altijd flexibel was.
Wat echt leuk is, is omdat Food for Skin zo belangrijk voor mij is, dat de gesprekken bij het avondeten vaak over dingen gaan waar ik mee zit bij Food for Skin. Onze kinderen vinden het dan erg leuk om mee te denken. Zo geeft je ze onbewust denk ik toch al wel een klein beetje ondernemerschap mee. Een ander voordeel is dat ik echt geniet van het ondernemen, wat me dan thuis ook een leuker persoon maakt!
Iets wat je totaal niet had verwacht bij het opzetten van je eigen bedrijf?
De grootste les is toch wel dat je niet moet wachten tot dingen perfect zijn. Ik ben perfectionist, maar op een gegeven moment moet je gewoon starten. Daarom zijn we met kleine flesjes begonnen. Testen, evalueren, leren en aanpassen en weer door… Groeien doen we stap voor stap. Maar dat heb ik wel moeten leren. En je moet geduld hebben. Uiteindelijk ben je nooit klaar en dat is soms best vermoeiend. Het kan altijd beter! Ik werk zestig uur per week aan Food for Skin, maar zou er makkelijk honderd uur aan kunnen besteden.
Van verzenden vanuit huis naar fulfilment
We hebben weleens een batch geleverd gekregen met producten die wel goed werkten, maar niet fijn smeerbaar waren. Je kijkt dan of je ze alsnog kunt verkopen tegen andere voorwaarden, want we willen eigenlijk niets weggooien. Financieel hakt dat er enorm in en hadden we niet ingecalculeerd. Gelukkig geven de pieken genoeg energie om op dit soort momenten niet bij de pakken neer te gaan zitten. We krijgen zoveel mooie reacties op onze producten, daar worden we echt superblij van.
Wat zijn je dromen/doelen voor de toekomst?
We willen verder uitrollen in retail en in Europa. Duitsland staat als eerste op de lijst. Verder willen we vooral zoveel mogelijk mensen inspireren en informeren. Want daar draait het ons om: impact maken! Zoveel mogelijk mensen moeten zich bewust worden wat je via je cosmetica nou eigenlijk in de natuur brengt en mogelijk in je lijf. We hopen dat iedereen zal gaan kiezen voor producten die jou niet alleen mooier maken, maar ook de natuur. En of dat nu met Food for Skin is, is van minder belang. Maar aangezien we ook echt de beauty industrie willen inspireren om de volgende stap in verduurzaming te nemen, is het belangrijk dat we als merk ook groeien, zodat we serieus genomen worden en kunnen laten zien dat het wél anders kan!
Iets wat je wilt meegeven aan moeders die dit lezen en op het punt staan om een bedrijf op te zetten of net zijn begonnen?
Ik heb zelf bij Nike gewerkt, dus ik leen maar even de 3 woorden die voor mij echt het allerbelangrijkste advies geven: JUST DO IT! Er zijn zoveel mensen met plannen en dromen, velen starten, maar pakken toch niet door.
Als je een droom hebt, ga ervoor en doe het met focus en je volle aandacht. Ga het niet naast je huidige baan doen, want dat is te comfortabel en de kans is groot dat je niet echt doorpakt. Als je je baan opzegt, dan is het alles of niets. Wacht niet tot je product of service perfect is, blijf trouw aan je eigen stijl en waarden (don’t copy paste please!), doe dingen op je eigen-wijze en leer, evalueer en verbeter met alles wat je doet.
Wil je meer weten over de geweldige producten die Food For Skin in Nederland maakt? Bekijk hier de website of instagram. Ik ben een enorme fan van de huidverzorginsproducten. Food For Skin biedt ook proefpakketten uit zodat je laagdrempelig kennis kunt maken met hun huidverzorging.